ERR
Dokumendid
1. Eesti Rahvusrinne on Eesti demokraatlikult meelestatud organisatsioonide ja üksikisikute vabatahtlik ühendus.
2. Eesti Rahvusrinde eesmärgiks on:
rahvahääletuse läbiviimine Eesti territooriumil Eesti riikliku seisuse määramiseks;
omariikluse ja demokraatliku riigikorra taaskehtestamine Eesti territooriumil.
3. Küsimuse otsustamiseks, kas Eesti peab saama iseseisvaks või astuma föderatsiooni mingi teise riigi või riikidega, tuleb Eestis läbi viia rahvahääletus ÜRO järelvalve all. Rahvahääletusel vastuvõetuks loetakse see ettepanek, mis saab kõige enam hääli.
Rahvahääletusest võivad osa võtta kõik vähemalt 16-aasta vanused Eesti Vabariigi kodanikud.
Eesti vabariigi kodanikeks loetakse kõiki neid, kes kuulusid Eesti kodakondsusesse enne Eesti Vabariigi okupeerimist Nõukogude Liidu poolt 21. juunil 1940. aasta, samuti ka hiljem sündinud kodanikke, kellel vähemalt üks vanematest kuulus Eesti kodakondsusesse enne 21. juunit 1940. aastal.
4. Juhul kui rahvahääletus otsustab, et Eesti peab saama iseseisvaks, siis määrab Eesti Rahvusrinne ametisse Ajutise Valitsuse, kes teostab täidesaatvat võimu ja avaliku korra kaitset. Ühe kuu jooksul pärast rahvahääletust viiakse läbi Asutava Kogu valimised. Asutava Kogu saadikukandidaadiks võib üles seada igat vähemalt 30 aasta vanust Eesti Vabariigi kodanikku. Kandidaate Asutavasse Kogusse võivad üles seada nii organisatsioonid kui ka üksikisikud. Asutavasse Kogusse valitakse üks isik iga 5000 valija kohta.
5. Hiljemalt üks kuu pärast Asutava Kogu valimisi annab Ajutine Valitsus täidesaatva võimu üle Asutava Kogu poolt ametisse seatud valitsusele.
6. Kõigile poliitilistele parteidele ja organisatsioonidele tagatakse täielik tegevusvabadus ja kaitse riigivõimu poolt tingimusel, et nad tunnistavad demokraatlikku korda ja ei sea enda eesmärgiks võimu haaramist vägivalla abil.
7. Kõigile kodanikele garanteeritakse sõna-, trüki-, koosolekute, demonstratsioonide, organisatsioonide, veendumuste, südametunnistuse ja usuvabadus.
8. Kõigile kodanikele kindlustatakse töö ja sealjuures elatustase, mis vastab kaasaja tsiviliseeritud inimese nõuetele.
9. Kõigile kodanikele garanteeritakse vaba töö- ja elukoha valik Eesti Vabariigi territooriumil ja samuti ka vaba võimalus Eesti territooriumilt lahkumiseks.
10. Kõik Eesti Vabariigi kodanikud on seaduse ees võrdsed, sõltumata nende rahvusest, usutunnistusest, haridusest, varanduslikust seisundist ja parteilisest kuuluvusest.
11. Kõigile välisriikide kodanikele ja kodakondsuseta isikutele, kes aitavad omariikluse ja demokraatliku riigikorra taaskehtestamisele Eesti territooriumil, antakse võimalus soovi korral astuda eesti kodakondsusesse pärast täidesaatva võimu üleandmist Asutava Kogu poolt ametisse seatud valitsusele.
12. Vajalikud ümberkorraldused majanduselus viib läbi Asutava Kogu poolt ametisse seatud valitsus vastavalt Asutava Kogu poolt vastavalt seadustele.
Eesti, 10. augustil 1971. a.
ÜHINENUD RAHVASTE ORGANISATSIOONI PEAASSAMBLEELE
Eesti Demokraatlik Liikumine ja Eesti Rahvusrinne esitavad Ühinenud Rahvaste Organisatsiooni Peaassambleele järgmise MEMORANDUMI eesti rahva saatuse kohta.
Lähtudes sellest,
et eri rahvuste olemasolu on inimkonna rikkuseks;
et rahvuslike kultuuride vägivaldne nivelleerimine ja assimileerimine vaesestab inimkonda;
et rahvuse ja tema kultuuri säilumise põhitingimusi on riiklik iseseisvus;
et maailma viimaste aastakümnete arengu põhilisi jooni on sõltumatute rahvusriikide – ÜRO liikmete – teke ja nende arvuline kasv;
et vastavalt Rahvusvahelisele paktile majanduslike, sotsiaalsete ja kultuurialaste õiguste kohta (art.1), Kolonialmaadele ja -rahvastele iseseisvuse andmise deklaratsioonile (punkt 2) jt. analoogilistele ÜRO dokumentidele on kõigil rahvastel enesemääramisõigus, mille põhjal nad vabalt määravad oma poliitilise staatuse ja teostavad oma majanduslikku, sotsiaalset ja kultuurilist arengut;
et vastavalt inimõiguste ülddeklaratsioonile (art. 21, punkt 3) peab valitsuse võimu aluseks olema rahva tahe, mis peab väljenduma perioodilistes ja võltsimata valimistes ja … vormides, mis tagavad hääletamise vabaduse;
et Eesti, endine rahvusvaheliselt tunnustatud sõltumatu riik ja Rahvasteliidu liige aastast 1921, on, nagu teisedki Balti riigid 1940.a. oma riiklikust sõltumatusest vägivaldselt ilma jäetud ning asetatud koloniaalse territooriumi seisundisse;
et selle seisundi ja Nõukogude valitsuse poliitika tulemusena, mille eesmärgiks on kõigi Nõukogude territooriumitel elavate rahvaste assimileerimine nõukogude rahvaks, kus juhtivat osa etendaksid venelased, on tekkinud tõsine oht eesti rahva edasisele rahvuslikule, poliitilisele, kultuurilisele ja vaimsele eksistentsile;
et Atlandi hartale alla kirjutanud riigid (kaasa arvatud Nõukogude liit) kohustusid (art. 3) soodustama suveräänsetest õigustest ja omavalitsusest ilma jäetud rahvaste õiguste ja omavalitsuse taastamist;
et eelpoolmainitud kohustusi pole täidetud ainult kolme Balti riigi suhtes, kaasa arvatud Eesti;
et koloniaalreţiimi tingimustes pole eesti rahva osas tagatud inimõiguste ülddeklaratsiooni art. 3, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 (1), 18, 19, 20, 21, 26 (2), 27 (2), Rahvusvahelise pakti majanduslike, sotsiaalsete ja kultuurialaste õiguste kohta art. 1, 8 (ld), 13 (3), 15 (3) ning Rahvusvahelise pakti kodaniku- ja poliitiliste õiguste kohta art. 6, 7, 9, 10, 12, 14, 17, 18, 19, 21, 22 täitmine.
Eesti Demokraatlik Liikumine ja Eesti Rahvusrinne NÕUAVAD:
1. Eesti riikliku sõltumatuse taastamist Nõukogude Venemaa ja Eesti Vabariigi vahelise Tartu rahuga 1920. a. kindlaks määratud piirides;
2. Eesti kui endise Rahvasteliidu liikme vastuvõtmist Ühinenud Rahvaste Organisatsiooni liikmeks.
Selleks Eesti Demokraatlik Liikumine ja Eesti Rahvarinne peavad vajalikuks:
a) likvideerida olemasolev koloniaalne haldusaparaat, mis ei vasta inimõiguste ülddeklaratsiooni art. 21 punkt 3 nõudele, sõltub ainuüksi Nõukogude keskvaitsusest ning on selle suurriiklike ðovinistlike taotluste tööriist;
b) likvideerida Eesti territooriumil asuvad Nõukogude sõjaväebaasid ja viia Eestist välja kõik Nõukogude sõjaväed. (kes olid paigutatud sinna vastavalt 1939. a. Eesti ja Nõukogude Liidu vahel sõlmitud lepingule ainult 10 aastaks; leping aegus 1949. a.);
c) kuni rahvuslike riigivõimuorganite moodustamiseni vabade demokraatlike valimise teel kehtestada Eesti territooriumil ajutine ÜRO haldus ja tuua Eestisse sisse ÜRO väed;
d) anda ÜRO haldusperioodil võimalus Eestisse tagasipöördumiseks kõigile Eestist vägivaldselt deporteeritud (sealhulgas poliitilistel põhjustel vangistatud) või omal tahtel lahkunud eesti rahvusest isikutel, samuti neile, kes kuulusid Eesti kodakondsusesse ja nende järeltulijatele;
e) taastada normaalne poliitiline elu ja luua tingimused tõeliselt vabadeks demokraatlikeks valimisteks (ÜRO vaatlejate järelvalve all), et moodustada eesti rahva esindusorgan – Asutav Kogu.
Asutava Kogu valimistest võivad osa võtta kõik poliitilised parteid ja rühmitused, kes austavad demokraatia põhimõtteid ja rahvaste õigust riiklikule sõltumatusele;
Asutava Kogu valimiste on hääleõigus kõigil neil vähemalt 18 a. vanustel isikutel, kes olid (või kellel vähemalt üks vanematest oli) Eesti Vabariigi kodanik või kes on Eesti territooriumil sündinud.
Eesti Demokraatlik Liikumine ja Eesti Rahvusrinne on veendunud, et ainult eespooltoodud kaalutluste ja nõuete elluviimiine võimaldab ÜRO-l kõrvalekaldumatult täita kohustusi, mis tal lasuvad vastavalt Koloniaalmaadele ja -rahvastele iseseisvuse andmise deklaratsiooni art. 1, 2, 4, 5, Rahvusvahelise pakti kodanike- ja poliitiliste õiguste kohta art. 1 punkt 3 ning ÜRO Põhikirja art. 103, 104 ja 105.
Eesti Demokraatlik Liikumine ja Eesti Rahvusrinne nõuavad ÜRO-lt efektiivsete abinõude tarvituselevõttu, et likvideerida Eesti kõlbetu, ebainimlik ja ebaseaduslik Nõukogude koloniaalvõim ja sundida Nõukogude Liitu mitte tegema takistusi eesti rahva seaduslike õiguste ja rahvusliku suveräänsuse taastamisele.
Eestlased ei nõustu kunagi oma isamaa koloniaalse staatusega.
Praegu, kus isegi maailmas kõige väiksemate rahvaste õigust rahvuslikule sõltumatusele tunnustatakse, ootab eesti rahvas Ühinenud Rahvaste Organisatsioonilt kiiret ja tõelist abi.
Tallinnas 24. oktoobril 1972. a.
Eesti Demokraatlik Liikumine Eesti Rahvusrinne
Kalju Mätik:
Memorandumi idee pärineb väidetavalt Sergei Soldatovilt. Mõned inimesed käisid mõned korrad koos, Tunne Kelam pani üksikud mõtteavaldused kirja ja koostas lõpliku teksti inglise keeles. Mina tõlkisin selle eesti ja vene keelde ning pildistasin. Mikrofilmid panin Eesti Onkoloogiaskeskuse juurde metsa ühe vana kaeviku nõlva sisse klaaspurki. Koha valisime koos Soldatoviga. Kui teksti tegemisega juba oli alustatud, siis ma läksin ükskord Juskevitši juurde. Ta ütles muu jutu seas: „Nii et teid kaasati ka memorandumi koostamisse“. Ja lisas sõbraliku muigega: „Suur konspiraator“. Eks me olime kõik tol ajal „suured konspiraatorid“. Ise oli ta samasugune. Ta kirjutas venekeelse raamatu pealkirjaga „Vene kolonialism“. Konspiratsiooni mõttes oli tiitellehele kirjutatud „Kiiev, 1974. Tõlge ukraina keelest“. Laagris ma pärisin ukrainlaste käest, kas nad on sellist raamatut näinud. Mitte keegi polnud sellest midagi kuulnud. Pärast Eesti taasiseseisvumist sain Soldatovi raamatust teada, kes oli „Vene kolonialismi“autor. Soldatoviga olime umbes aasta tuttavad ja sina peal, aga ma teadsin algul ainult tema hüüdnimesid. Ükskord sattusime ühel ajal Teaduste Akadeemia raamatukogus leti juurde ja siis ma nägin tema lugejakaaradilt tema nime. Ükskord jälle Juskevitši juures olles ta küsis mu käest: „Kas te „Professori“ nime teate?“ Ma võisin siis vastata, et tean küll. Tänu sellisele konspiratsioonile pääses enamus Eesti Demokraatliku Liikumise aktivistidest arreteerimisest, ehkki asjaga tegeles algul kaheksa uurijat, kellele hiljem lisati veel neli. Elu oli selline.
ÜHINENUD RAHVASTE ORGANISATSIOONI PEASEKRETÄRILE HR. KURT WALDHEIMILE
Teie Ekstsellents!
Eesti Rahvusrinne ja Eesti Demokraatlik Liikumine saadavad Teile Memorandumi, mis taotleb iseseisva Eesti riigi taastamist ÜRO abiga ning Eesti vastuvõtmist ÜRO liikmeks. Seda tehes juhindume me asjaolust, et kolm Balti riiki (nende seas Eesti) olid ainsad riigid – endised Rahvasteliidu liikmed – kelle suhtes pärast Teist maailmasõda pole rakendatud Atlandi harta artiklit nr. 3, mis käsitleb suveräänsete õiguste ja omavalitsuse tagastamist rahvastele, kes on nendest vägivaldselt ilma jäetud. Me juhime Teie tähelepanu üldtuntud faktile, et Balti riikide saatus otsustati 1939-1940. a. mitte nende riikide rahvaste poolt, vaid kahe imperialistliku riigi vahelise salajase sobinguga, millega viimased määrasid kindlaks vastastikused mõjusfäärid oma väiksemate naabrite arvel. Kõiki järgnevaid sündmusi kolmes Balti riigis (kaasa arvatud 1940. a. valimiskomöödia, mille alusel Eesti “võeti vastu” Nõukogude Liitu) tuleb vaadelda katsetena anda viisakam ja seaduslikum kuju aktsioonile, mis tegelikult kujutas endast väikeriikide annekteerimist suurriigi poolt, mis viidi läbi sõjalise okupatsiooni tingimustes, toorest jõudu kasutades.
Maailma demokraatlikud riigid pole seda anneksiooni kunagi tunnustanud. Selle anneksiooni tulemusena minetas eesti rahvas võimaluse kujundada vabalt oma saatust oma rahvuslikes huvides ja olla esindatud maailma rahvaste ühenduses.
Lisaks poliitilise sõltumatuse kaotusele on järkjärgult tekkinud tõsine oht eesti rahva kui sellise olemasolule: perspektiiv assimileeruda venelaste seas, kes asuvad takistamatult ja üha suuremal arvul Eesti territooriumile; assimileerumine, mida planeerib Nõukogude valitsus.
Järgnevad tabelid näitavad Eestis elavate mitmesuguste rahvuste vahelise proportsioonide muutusi:
Tabel 1.
Aasta Elanike üldarv, tuh Eestlasi Venelasi ** Teisi rahvusi, tuh Kõiki mitteeestlasi
tuh. % tuh. % tuh. %
1934** 1064 980 92.1 60 5.6 24 84 7.3.
1959 1197 893 74.6 267 22.3 37 304 25.4
1970 1396 925 68.2 381 28.1 49*** 430 31.8
Juurde- kasv 1934-70 +292 -53 -5.6 +321 +436 +25 +346 +312
Märkused:
*koos ukrainlaste ja valgevenelastega;
**välja arvatud piirkonnad Narva ja Petseri lähedal, mis on asustatud pesmiselt venelastega ja mis pärast Teist maailmasõda liideti VNFSV-ga ;
***praegu peamiselt venestunud
Tabel 2. Elanikkonna juurdekasv aastatel 1951-1970*.
Aasta Üldine juurdekasv Loomulik juurdekasv Immigrandid teistest liiduvabariikidest Keskmine igaaastane juurdekasv
1951-70 270.1 124.1 146.0 13.5
1951-55 58.5 30.5 28.0 11.7
1956-60 59.7 34.2 25.5 11.9
1961-65 75.1 32.0 43.1 15.0
1966-70 76.8 27.4 4.4 15.4
1970 19.0 6.4 12.6 19.0
*tuhandetes
Märkus: andmed sõjajärgse perioodi kohta on võetud statistilisest aastaraamatust “Eesti NSV rahvamajandus 1970. aastal.”, Tallinn, 1971.
Nagu tabel nr. 2 näitab, on immigratsioon teistest liiduvabariikidest (peamiselt Vene Föderatsioonist) viimase aastakümne jooksul tunduvalt suurenenud. Üldisest juurdekasvust ajavahemikus 1961-1970 (152 000) moodustab mehaaniline juurdekasv 92 000, s.o. 61%. Samal ajal langeb oluline osa loomulikust juurdekasvust kohaliku vene rahvusest elanikkonna arvele.
Ametlikult õigustatakse vene immigrantide sissevoolu tööjõu vajadusega kiirelt areneva tööstuse jaoks. Tegelikult on aga tööstuse majanduslikult põhjendamatu forsseerimine katteks venestamisele. Ajavahemikul 1940-70 suurenes Nõukogude Liidu tööstuse kogutoodang 1180 %. Eesti oma 2779 %, tööstustoodang Eestis on suurenenud 11.7 % võrra aastas, tööviljakus ainult 7.6 %. Vahe täidetakse vene immigrantide arvel, kes saavad mitmesuguseid soodustusi kohaliku elanikkonna arvel, näiteks odavaid kommunaalkortereid väljaspool järjekorda. Samal ajal enamus eestlasi on sunnitud ehitama niinimetatud kooperatiivkortereid omal kulul. Venelased on koondunud peamiselt suurtesse linnadesse ja suurtesse tehastesse, mis alluvad otseselt Moskvale ja millel ei ole midagi ühist Eesti majanduse ja vajadustega.
Teie Ekstsellents, me teame, et Teie kodumaa annekteeriti vägivaldselt tema suure naabri poolt peaaegu samaaegselt Eestiga. Teie maale tuli kasuks demokraatlike maade võit Teises maailmasõjas. Tänu sellele faktile taastati tema iseseisvus ja Teie olete oma maa esindajana maailma suurima organisatsiooni peasekretär. Meie maa pole kaotatud rahvuslikku sõltumatust seniajani tagasi saanud ja kui meie esindajad (Saksa ja Nõukogude okupatsiooni vaheajal 1944.a. septembris) moodustasid Eesti rahvusliku valitsuse, kes taotles Atlandi Harta kolmanda artikli ellurakendamist, nad arreteeriti Nõukogude võimude poolt ja saadeti Venemaa sunnitöölaagritesse. Sellest ajast peale on poliitiline tegevusväli avatud poolvenestunud koloniaalbürokraatiale. Neil isehakanud “rahva parematel poegadel” pole mingit õigust rääkida Eesti rahva nimel. Tegelikult pole neid valinud rahvas, vaid nad on määratud oma kohtadele Nõukogude koloniaaladministratsiooni poolt. Selliseid kollaboratsioniste esineb kõigi alistatud rahvaste seas, nagu neid esines ka Austrias Saksa okupatsiooni ajal. Samal ajal on eesti rahva enamus nii ära hirmutatud ja mäletab nii hästi Stalini aegade veriseid arveteõiendusi, et ta peab mistahes rahulolematuse avaldamist samaväärseks enesetapmisega.
Te võite küsida: Kas on mõtet tülitada ÜRO-d selliste vanade probleemidega praegusel ajal, mil see ülemaailmne orgaanisatsioon on ülekoormatud palju pakilisemate küsimustega? Osa inimesi läänes võivad samuti küsida: Käesoleval momendil ei toimu teie otsest assimileerimist, te ei nälgi, te olete majanduslikult suhteliselt heal jäljel, mõningaid teie hulgast lubatakse külastada lääneriike, teil on oma rahvuslik kultuur jne. Mis te siis väidate, et teie olukord on halb?
Me vastame: kord juba tunnustatud eksistentsi ja sõltumatuse küsimus ei saa vananeda – ta on lihtsalt kaua viibinud ja seetõttu eriti aktuaalne. Kui ta ei kerkinud esile vahetult pärast Teist maailmasõda (Potsdami konverentsil), siis oli see tingitud asjaolust, et antud juhul agressor oli ise sattunud oma endise partneri kallaletungi tõttu demokraatlike riikide leeri. Need riigid ei tõstatanud tema endiste anneksioonide delikaatset probleemi, lootes tõenäoliselt saavutada temaga kokkulepet pakilisemates ja tähtsamates küsimustes. Nii nad praktiliselt ignoreerisid kolme Balti riigi saatust. See lepituspoliitika uus väljaanne, see naiivne usk ühe totalitaarse riigi heasse tahtesse ja usaldusväärsusse tõi kaasa uusi anneksioone Euroopa idaosas, agressiooni Koreas jne.
Miks me ei saa siis nõustuda seisukohaga, mille kohaselt meie praegune olukord on suhteliselt talutav?
Me ei saa sellega nõustuda,
sest eksisteerimine ilma igasuguse reaalse tulevikugarantiita, vene kolonisaatorite pidevalt suureneva sissevoolu olukorras, on halvem kui täielik olematus;
sest vabadused ja õigused, mida paberi peal silmakirjalikult välja kuulutatakse, kuid tegelikkuses kunagi ei rakendata, on halvemad kui vabaduse täielik puudumine;
sest avalikul kolonialismil on kalduvus muuta inimesi orjadeks või vabadusvõitlejateks, kuid maskeeritud kolonialismi, pseudovabaduste ja kahekeelsuse süsteem sünnitab ainult vaimseid värdjaid ja silmakirjatsejaid, inimesi, isegi oma südames kardavad teatud tõdedele mõelda ja neist järeldusi teha (julgeolek kuuleb!), või kes on harjunud mõtlema üht ja rääkima teist.
Säärane kahekeelsuse, alalise hirmutamise ja rõhumise süteem, igasuguste garantiide puudumise üksikisiku julgeoleku ja rahvuse tuleviku osas, otseste või kaudsete valede, ühekülgse ja moonutatud informatsiooni süsteem, vaimse ja poliitilise vabaduse, igasuguse tõelise alternatiivi ja vastutustunde puudumine püüab moonutada rahva teadvust sellisel määral, et ta harjub nägema ebloomulikus loomulikku, vales tõde, diktatuuris ja terroris demokraatia kõrgeimat vormi ning on lõppkokkuvõttes valmis vastupanuta ühte sulama “suure vene rahvaga” niinimetatud nõukogude rahvuse teooria sildi all.
Käesolevas olukorras on eesti rahvale jäänud ainult kaks alternatiivi:
a)kui ta ei pane vastu, võimaldataks tal venestuda aeglaselt ja järkjärgult;
b)kui ta aga osutab aktiivset vastupanu, siis õiendatakse kogu rahvaga kiirelt ja julmalt arved; intelligents ja rahva muu aktiivsem osa vangistatakse ja küüditatakse, ülejäänud elanikkond allutatakse intensiivsele venestamisele ja repressioonidele.
Tuleb arvestada ka asjaolu, et Nõukogude koloniaalvalitsejad saavad tunda oma ebaseaduslikult ja ebaõiglaselt hõlvatud valdustes kindlalt ja julgelt alles siis, kui kogu mittevene elanikkond on venestatud.
Me tahaksime juhtida Teie tähelepanu asjaolule, et demokraatlike valitsusvormide, sõjalise okupatsiooni ja vaimse vabaduse mahasurumise, rahvusliku kultuuri allutamist kommunistlikule ja propagandale, sõltumatu mõtlemise ja tegutsemise puudumist, südametunnistusevabaduse puudumist ei ole võimalik hüvitada mõningase edasiminneku demonstreerimisega majanduses ja elatustasemes, mis on siiski vähene, ühekülgne ja propaganda poolt üles paisutatud, eriti kui võrrelda seda naabermaa Soome omaga.
Me tahaksime samuti juhtida Teie tähelepanu asjaolule, et iga tähtsama administratiivse, teadusliku või kultuurialase ametikoha hinnaks, iga välisreisi (mis sõltub kommunistliku partei kohaliku organisatsiooni soovitusest) hinnaks on faktiliselt intellektuaalne ja moraalne enesesalgamine.
ÜRO aitas saavutada rahvuslikku sõltumatust paljudel rahvastel, kellel kunagi pole olnud sellist sõltumatust tänapäeva mõistes. Tunnustatakse isega kõige väiksemate rahvaste ja territooriumite õigust olla sõltumatud riigid. 29. augustil 1972.a. ÜRO tunnistas Puertoriiko territooriumiks, millel on võõrandamatu õigus ja sõltumatusele, hoolimata asjaolust, et puertoriiklastel on mitmel korral olnud võimalus vabalt väljendada oma tahet, võimalus, mida eestlastel pole kunagi olnud nõukogude koloniaalrežiimi tingimustes.
Meie arvates on ÜRO-l palju suurem vastutus kolme Balti riigi suhtes, kellel on rahvusvaheliselt tunnustatud rahvusliku sõltumatuse pretsedent ja see minetanud sõltumatuse mitte oma süü tõttu.
Vahetult enne Teise maailmasõja lõppu ja enne Potsdami konverentsi algust kirjutas üks autor:
“… Eesti, Läti ja Leedu ajalugu seab homsetele rahutegijatele küsimuse: kas nad kavatsevad aktsepteerida mineviku õppetundi ja anda neile väikestele riikidele tagasi nende õigustatud sõltumatus, nii et Baltikumi rahvad võiksid uuesti olla vabade rahvaste ühenduses, andes, nagu varemgi oma panuse Euroopa rahu ja progressi üritusse? Selles seisab BALTI KÜSIMUS. Kui sellele ei anta õiget vastust, siis homsed rahutegijad petavad meid.”
Praegusel momendil esitame me küsimuse: kas tänapäeva rahutegijad kavatsevad Balti rahvaid veel kord petta?
See on küsimus, millele me ootame maailma rahvaste ühenduselt vastust.
Tallinnas, 24. oktoobril 1972. a.
Eesti Demokraatlik Liikumine Eesti Rahvusrinne
Nõukogude Vene invasioonist, okupatsioonist ja kolonialismist Eestis
Ametlik nõukogude propaganda ja kommunistlik ajalooteadus moonutavad omakasupüüdlikel eesmärkidel täiesti ettekavatsetult kõigi Nõukogude Liidu territooriumil elavate rahvaste ajalugu. Seepärast me loeme oma kohuseks anda tõepärane lühiülevaade Eesti lähemast minevikust, mis oleks vastulöögiks nõukogude okupatsioonivõimude poolt levitatavate valede laviinile. Ühtlasi tahame käesolevaga näidata, et valitsevad ringkonnad ei ole suutnud lahendada rahvusküsimust ja ei tahagi seda teha, vaid püüavad nõukogude võimu poolt invasiooni ja okupatsiooni teel anastatud rahvaid igati maha suruda, kasutades rafineeritud kolonisaatorlikke meetodeid. Me oleme seisukohal, et tõetruu informatsioon aitab kõigil vabadustarmastavatel inimestel paremini mõista nõukogude okupatsioonivõimude poolt allutatud maades toimuvaid protsesse, näha silmakirjatsevate “juhtide” ja kommunistliku eliidi tõelist palet ja astuda välja kõigi Nõukogude Venemaa poolt orjastatud rahvaste õiguste kaitseks.
Pärast Veebruarirevolutsiooni Venemaal hakkas Eesti rahvas Ajutiselt Valitsuselt nõudma Eestile rahvusliku autonoomia andmist. Selleaegsed poliitilised liikumised Eestis ei tõstnud üles küsimust täielikust sõltumatusest rea objektiivsete põhjuste tõttu.
Vene Ajutine Valitsus, jäädes rahvusküsimuses suurriiklikule positsioonile, ei tahtnud anda iseseisvust endise Vene impeeriumi kolooniatele ja viivitas isegi autonoomia andmisega.
Saksamaa, kes pidas Venemaa vastu sõda, püüdis Eestit vallutada, et luua Eesti ja Läti territooriumil Balti hertsogiriiki.
Entente’i riigid, kui Venemaa liitlased, lugesid Eestit Venemaa lahutamatuks osaks. USA suhtumist Eesti iseseisvusesse tol ajal näitab kasvõi seegi fakt, et USA tunnustas Eesti iseseisvust alles 1922. aastal, kui oli kadunud igasugune lootus Vene impeeriumi taastamiseks tema endistes piirides.
Pärast oktoobripööret 1917. aastal kuulutasid bolðevikud küll ametlikult välja rahvaste enesemääramise õiguse, kuid tegelikkuses hakkas Nõukogude Venemaa otsekohe relva jõul tagasi vallutama lahkulöönud maid, nagu Ukrainat, Soomet, Eestit, Lätit, Leedut ja Valgevenemaad.
Eestis kehtestati nõukogude võim mitte maa põliselanike, vaid siinviibivate Vene vägede poolt, keda oli Eestis suurel arvul, sest Esimese Maailmasõja rinne läks sel ajal läbi Eesti territooriumi. Eesti rahvuslike jõudude katsed iseseisvust välja kuulutada katkestati sõjalise jõuga, paljud rahvusliku liikumise tegelased arreteeriti ja saadeti Petrogradi.
Eesti rahulepinguga andis Nõukogude Venemaa Eesti territooriumi üle Saksamaale.
Kasutades lühikest ajavahemikku nõukogude vägede lahkumise ja Saksa vägede saabumise vahel, kuulutas Eesti Maanõukogu (Maapäev) 24. veebruaril 1918. aastal välja iseseisva Eesti Vabariigi. Kuid juba 25. veebruaril 1918. aastal saabusid Saksa väed Tallinna. Alles väljakuulutatud vabariigil polnud veel oma sõjaväge ja riiklikku organisatsiooni, seepärast ei suutnud ta ka Saksa okupatsioonile vastupanu avaldada. Rahvusliku vabadusliikumise jõud olid sunnitud minema põranda alla, tingituna jälitamistest Saksa okupatsioonivõimude poolt. Mitmed Eesti poliitikategelased (nagu K. Päts jt.) arreteeriti ja saadeti Eestist välja Saksa koonduslaagritesse.
Pärast sõjalist lüüasaamist oli Saksamaa sunnitud Entente’i riikide nõudmisel oma väed Eestist välja viima.
Sel ajal, kui Eesti oli Saksamaa poolt okupeeritud, asutati Petrogradis Venemaa kommunistliku (bolðevike) Partei Eesti sektsiooni büroo ja nn. Eesti Töörahva Kommuuna eesotsas J. Anveltiga, mis allus otseselt Nõukogude Vene võimudele ja oli loodud Eesti vallutamise kergendamiseks.
Sakslaste Eestist lahkumise ajal Nõukogude Vene valitsus suunas Narva ja Pihkva juurde 7. armee. Lenin andis nõukogude vägede ülemjuhatajale korralduse, et Punaarmee toetaks igati Läti, Eesti, Ukraina ja Leedu nn. nõukogude valitsusi. Kõik need “valitsused” olid loodud Venemaal, enamus nende “valitsuste” liikmetest olid saadetud Petrogradist ja faktiliselt polnud neil nende maade rahvastega midagi ühist, samuti polnud nad ei Eesti, Läti, Leedu ega Ukraina rahvaste esindajad.
Pärast Lenini korraldust algas Nõukogude Venemaa avalik sõjaline interventsioon Baltikumis.
Eesti sõjaväge sel ajal veel ei olnud, kuid üksikud üksteisest eraldatud salgad alustasid otsekohe vastupanu osutamist sissetungivatele Punaarmee üksustele. Samaaegselt aga algas ka Eesti sõjaväe nn. rahvaväe loomine. Eestile tulid abiks vabatahtlikud Soomest (umbes 2000 meest), Rootsist (179 meest) ja Taanist (189 meest). Nagu eeltoodust võib näha, olid need abiväed isegi nii väikese riigi, nagu seda Eesti, kohta väikearvulised, kuid nad olid meie rahvale ja tema sõduritele suureks moraalseks toeks ja aitasid kaasa rahvuslike jõudude liitumisele. Meie rahvas jõudis arusaamisele, et väike Eesti ei pea ainult üksi sõdima Nõukogude Vene interventsiooni vastu.
Noorel Eesti Vabariigil tuli võidelda mitte ainult idast pealetungiva Punaarmee, vaid ka lõunast pealetungi alustanud sakslaste vastu. Nimelt organiseerisid sakslased 1919. aastal Eesti ja Läti vallutamiseks ning koloniseerimiseks nn. Landeswehri, mis koos Saksa regulaarvägedega püüdis Baltikumi vallutada ja luua Saksamaast sõltuvat Balti hertsogiriiki. Kuid pealetungivad Saksa väed löödi kiiresti puruks Eesti ja Läti vägede ühiste jõupingutustega.
- veebruaril 1920. aastal sõlmiti Tartus Eesti Vabariigi ja Nõukogude Venemaa vahel rahu. Rahulepingus (artikkel II) oli muuhulgas öeldud:
“Minnes välja Venemaa Sotsialistliku Föderatiivse Nõukogude Vabariigi poolt kuulutatud kõigi rahvaste vabast, kuni täieliku lahkulöömiseni riigist, mille hulka nad kuuluvad, enesemääramise õigusest tunnustab Venemaa ilmtingimata Eesti riigi rippumatust ja iseseisvust, loobudes vabatahtlikult ning igaveseks ajaks kõigist suverään-õigustest, mis olid Venemaal Eesti rahva ja maa kohta maksvad olnud riigiõiguslise korra, kui ka rahvusvaheliste lepingute põhjal, mis nüüd siin tähendatud mõttes edaspidisteks aegadeks maksvuse kaotavad.
Eesti rahvale ja maale ei järgne endisest Vene riigi külge kuuluvusest mingisuguseid kohustusi Venemaa vastu.”
Pärast Vabadussõja lõppu võis Eesti alustada rahulikku ülesehitustööd. Vene kommunistide katsed kehtestada Eestis kommunistlik diktatuur sõjalise interventsiooni abil lõppesid läbikukkumisega. Eesti kommuniste oli vähe ja rahvas neid ei toetanud. Vabadussõja ajal neis rajoonides, mis olid okupeeritud Punaarmee poolt, kommunistid ei riskeerinud valimisi läbi viia, kuna nad teadsid, et nende poolt hääletab ainult tühine vähemus. Kuid 1919. aastal viidi Eestis nõukogude okupatsioonist vabades rajoonides läbi sõjaolukorrast hoolimata Asutava Kogu valimised. Valimistest võttis osa kümme parteid. Kommunistid aga, hoides kurssi nõukogude võimu kehtestamisele Nõukogude Venemaa vägede abil, boikoteerisid valimisi ja keeldusid neist osa võtmast.
Seda, et Eestis kehtis demokraatlik kord, näitab, et kommunistidel oli võimalus osa võtta 1923. aasta mais toimunud Riigikogu valimistest võrdsetel alustel teiste parteidega. 1923. aastal toimunud Riigikogu valimistel said kommunistid 9,5% häältest, 1926. aastal aga ainult 5,8% häältest. Kõik see näitas veenvalt, et vabadel valimistel pole kommunistidel mingeid lootusi võidule. Seepärast seadsid kommunistid enda eesmärgiks võimu haaramise vägivalla ja välismaise interventsiooni abil. Demokraatliku korra kaitseks tuli valitsusel 1924. aastal kõige fanaatilisemad vägivalla pooldajad vanglasse saata. Neid saadeti vanglasse mitte nende veendumuste, vaid terroristliku tegevuse pärast. Üldse oli vanglates sel ajal umbes 200 kommunisti ja seda Eesti Vabariigi elanike arvu juures 1,1 miljonit.
Eesti Vabariik oli demokraatlik riik: võis osta, lugeda ja endal kodus hoida igasugust poliitilist kirjandust, kaasa arvatud ka kommunistlik (Marxi, Lenini, Trotski ja ka Stalini tööd, nõukogude ajalehed jne.). Kirjandust võis samuti tellida ka Moskvast või Leningradist posti teel.
Iga soovija võis vabalt välismaale sõita. Seejuures polnud tarvis kedagi perekonnaliikmetest pantvangiks jätta, nagu seda tänapäeval praktiseeritakse kogu Nõukogude Liidus. Ajavahemikus 1930 – 1936 rändas Eestist välja keskmiselt 400 inimest aastas, peamiselt Rootsi ja USA-sse (paremate majanduslike tingimuste otsingule). Töörahva “paradiisi” – Nõukogude Liitu rändasid välja ainult üksikud. Samal ajal Venemaal elavatest eestlastest asus ümber Eestisse Vene – Eesti rahulepingu põhjal üle 40 000 inimese, s.o. iga viies Venemaal elav eestlane. Hiljem aga eestlasi Nõukogude Liidust välja ei lastud.
Vabadussõja lõpuks oli Eesti majandus niisama laastatud kui Venemaa omagi. Sellest hoolimata likvideeriti majanduslik kaos kiiresti ja Eestis ei surnud keegi nälga, samal ajal kui Nõukogude Venemaal suri nälga umbes 10 miljonit inimest (1921 – 1922 ja 1931 – 1933). Tingituna sunniviisilisest kollektiviseerimisest pole Nõukogude Venemaa seniajani oma põllumajandusele jalgu alla saanud.
Eesti majandusliku arengu tempo polnud sugugi madalam kui Nõukogude Venemaa oma, ehkki Eestis polnud rahvamajanduse tsentraliseeritud juhtimist, mis pidavat vene kommunistide väidete kohaselt olema ilmtingimata vajalik majanduse kiireks arenguks. Alljärgnevas tabelis on toodud mõningad andmed majandusliku arengu kohta Eestis:
Nimetus Ajavahemik Juurdekasv
Teravilja külvipind 1911 – 1937 6,8 korda
Piimasaadused 1933 – 1937 2,4 korda
Hobused 1920 – 1936 1,3 korda
Veoautod 1922 – 1938 10,6 korda
Bussid 1922 – 1938 12,2 korda
Sõiduautod 1922 – 1938 10,7 korda
Mootorrattad 1922 – 1928 12,3 korda
Tööstustoodang
(rahalises väljenduses) 1934 – 1937 1,6 korda
Iseseisvuse esimestel aastatel oli Eesti sunnitud teravilja sisse vedama, kuid 1940. aastal oli üksnes riigi viljasalvedes viljatagavara, millest oleks jätkunud Eesti linnaelanikele 3-4 aastaks.
Eestis oli ka töötuid, kuid samal ajal põllumajanduses ei jätkunud tööjõudu, sest põllutööle enamus töötuid ei tahtnud minna, mille tõttu põllutöölisi toodi Poolast sisse. Sealjuures aga said töötud riigilt küllaltki suurt abiraha, millest nad võisid koos perekonnaga ära elada. On iseloomulik, et keegi töötutest ei läinud Nõukogude Venemaale, ehkki väljarändamise võimalused olid olemas ja Eesti Vabariigi võimud lasksid vabalt välja rännata igal soovijal.
Eesti Vabariik oli rahuarmastav riik. 1940. aasta juunis oli Eesti sõjaväes 12 600 meest. Sõjaväeteenistuse kestvus oli, sõltuvalt väeliigist 9 kuni 18 kuud. Nõukogude “võimumeeste” väited, nagu oleks sellist “võimsat” armeed omav Eesti haudunud Nõukogude Liidule kallaletungimise plaane, on täiesti naeruväärne (praegu näiteks on Eestis üksnes miilitsaid umbes kaks korda rohkem, kui Eesti Vabariigil oli sõjaväge).
Tõsi, peale regulaararmee oli veel vabatahtlik sõjaline organisatsioon “Kaitseliit”, mille liikmetel olid relvad (vintpüssid ja püstolid) kodus. 1932. aastal kuulus sellesse organisatsiooni umbes 32 000 inimest. Taolise organisatsiooni olemasolu, mille liikmetel oli lubatud relvi kodus hoida, näitas, et Eesti Vabariigi valitsus oma rahvast ei kartnud. (Nõukogude Liidus ei juleta isegi ohvitseridele relva kätte jätta väljaspool väeosa!)
Nõukogude Liidu juhtiv klikk, nähes, et rahulikul teel Eestis võimu haaramiseks puuduvad igasugused lootused, kuna kommuniste oli vähe ja rahvas nende loosungite järele ei lähe, tegid katset võimu haarata relvade abil. Kohalikud üksikud kommunistid koos Nõukogude Venest salaja üle piiri tulnutega – kokku umbes 300 meest (nõukogude allikate andmetel) panidki 1. detsembri varahommikul 1924. aastal toime mässukatse, mis aga suruti maha kahe tunniga. Nõukogude Liidu otsest osavõttu 1. detsembri mässukatsetest näitab kasvõi seegi fakt, et vangivõetud mässajate hulgas oli 33 “Tsentrosojuzi” ja “Dobrofloti” töötajat ning 6 Nõukogude Liidu saatkonna teenistujat. Samasugused bolðevistliku Kominterni poolt inspireeritud mässud toimusid ka Rumeenias (1923. a.) ja Bulgaarias (1924. a.), mis samuti lõppesid läbikukkumisega.
Pärast Kremli juhtkonna poolt algatatud mässude läbikukkumist sai selgeks, et demokraatlikes maades saab kommunistlikku režiimi kehtestada ainult välismaise – Nõukogude Vene interventsiooni abil. Et see nii on, sellest annab tunnistust kasvõi seegi fakt, et Eesti Vabariigi valitsus, tundes end niivõrd kindlana, kuulutas 1938. aastal välja üldise amnestia, mille põhjal vabastati peaaegu kõik poliitvangid (nii kommunistid kui ka fašistid), väljaarvatud need, kes olid otseselt osa võtnud terroristlikust tegevusest.
Kuid juba 1939. aastal hakkas Nõukogude Liit oma vallutuspoliitikat uue hooga jätkama. Nii sõlmitigi kurikuulus Molotov-Ribbentropi pakt (1939. aasta augustis), mida nõukogude kirjandus tänapäevani püüab häbelikult maha vaikida. Mõlemad saagiahned imperialistlikud suurriigid – Nõukogude Liit ja Saksamaa – jagasid omavahel mõjusfäärid ning leppisid kokku, et “territoriaal-poliitiliste muutuste korral rajoonides, mis kuuluvad Balti riikidele (Soome, Eesti, Läti, Leedu) on Leedu põhjapiir ühtlasi Saksamaa ja Nõukogude Liidu huvisfääride piiriks”.
Selle tõendiks, et Eesti oli määratud Saksa – Vene kokkuleppe põhjal Nõukogude Liidule, on kasvõi seegi, et Hitler “kutsus” Saksamaale Eestis elavad sakslased, juhul, kui Saksamaa oleks ise kavatsenud okupeerida Eesti, oleks need kohalikku keelt oskavad ja kohalikke olusid hästi tundvad sakslased moodustanud suurepärase “viienda kolonni”. Kuna aga vastavalt paktile jäi Eesti Nõukogude Liidu “mõjupiirkonda”, siis oli selge, et pärast Eesti okupeerimist Punaarmee poolt on need inimesed Saksamaale kadunud. 1939. aasta lõpuks, mõne kuu jooksul pärast Molotov-Ribbentropi pakti sõlmimist lahkus Eestist 80% siin elavatest sakslastest. Samal ajal nendest maadest, mida Saksamaa ise kavatses vallutada, kohalikke saksa rahvusest elanikke ära ei “kutsutud” (nagu lääne-Poolast ja sudeedisakslasi Tšehhoslovakkiast).
Pärast pakti sõlmimist Saksamaa ja Nõukogude Liidu vahel tungis Saksamaa ilma sõda kuulutamata Poolale kallale, seejärel tungis Poolale samuti ilma sõda kuulutamata kallale Nõukogude Liit. Toimus neljas Poola jagamine kahe imperialistliku suurriigi vahel. Siinjuures ka nõukogude allikates mainitakse, et mõlemad armeed, nii Punaarmee kui ka Wehrmacht jõudsid välja varem kokkulepitud demarkatsioonijoonele, mis veelkord tõendab Hitleri ja Stalini sobingut.
Nõukogude Liit, olles endale kindlustanud Saksamaa toetuse, otsustas vallutada Balti riigid, mis osutusid äralõigatuks Inglismaast ja Prantsusmaast. Balti riigid jäid üksinda kahe maailma suurriigi vastu.
Kuna aga avalik relvastatud kallaletung Balti riikidele oleks näidanud kogu maailmale Nõukogude Liidu tõelist palet, siis seati eesmärgiks Baltimaade anastamine ilma sõjategevuseta. Ja nii surutigi interventsiooni ähvardusel Balti riikidele peale baaside leping. Baasid pidid olema Nõukogude Liidu kaitseks Inglismaa ja Prantsusmaa vastu. Need aga olid niigi ära lõigatud Saksamaa poolt.
Nn. baaside leping oli 1920. aasta Eesti Vabariigi ja Nõukogude Venemaa vahelise rahulepingu jäme rikkumine.
Hiljem loodud ja praegu käibel olev nõukogude müüt, nagu oleks sõjalised baasid Baltikumis suunatud Saksamaa vastu, ei kannata kriitikat, kuna baasid loodi Saksamaa nõusolekul. Ja veelgi: Saksamaa keeldus avaldamast diplomaatilist survet oma liitlasele – Nõukogude Liidule, ehkki Balti riigid pöördusid Saksamaa poole vastava palvega.
Pärast nn. baaside pakti sõlmimist viidi Paldiskisse ja Eesti lääneranniku saartele umbes 25000 punaarmeelast (samal ajal oli Eestil endal sõjaväge 12 600 meest). Memento: Trooja hobuse lugu.
Lühiajalise “vaikuse” järgi (9 kuud ainult!) võeti kurss Eesti Vabariigi ja kogu Baltikumi okupeerimisele ja kehtiva riigikorra kukutamisele. 16. juunil 1940. aastal Nõukogude Liidu valitsus esitas Eesti valitsusele ultimaatumi, kus väideti, et Eesti rikub Nõukogude Liiduga sõlmitud pakti ja Eesti olevat sõlminud Läti ning Leeduga sõjalise liidu Nõukogude Liidu vastu. Samuti nõuti uue valitsuse moodustamist ja täiendavate nõukogude väekontingentide paigutamist Eesti Vabariigi territooriumile. See oli otseseks pakti rikkumiseks NSV Liidu poolt. Nn. baaside paktis (artikkel V) oli öeldud:
“Käesoleva Pakti elluviimine ei tohi mingil määral riivata Lepingu osaliste suveräänõigusi, eriti nende majandussüsteemi ja riiklist korda.”
Peale selle oli eraldi kokkuleppes ette nähtud, et Eestis asuvate nõukogude garnisonide suurus ei tohtinud ületada 25 000 meest.
Osutada vastupanu tingimustes, kus üksnes Eestis olevate punaarmeelaste arv ületas kahekordselt Eesti sõjaväelaste arvu, oli lootusetu. Eesti Vabariigi valitsus oli sunnitud järele andma. Ja nii algas Nõukogude Liidu invasioon ja Eesti faktiline okupeerimine 17. juunil 1940. aastal. Punaarmee väeosad ületasid Eesti piiri ning samal ajal alustasid liikumist Tallinna suunas ka baasides olevad Punaarmee üksused, mis aga oli otseseks pakti rikkumiseks, kus oli öeldud:
“Eesti Vabariik kindlustab Nõukogude Liidule õiguse asuda Eesti saartel Saaremaal ja Hiiumaal ning Paldiski linnas baase mere-sõjalaevastikule ja mõned aerodroomid lennuväele rendi õigustel sobiva hinnaga.”
Seega Punaarmee väeosade saabumine Tallinna kui Eesti Vabariigi pealinna oli baaside lepingu jäme rikkumine ja jalge alla tallamine Nõukogude Liidu poolt relvastatud jõudude kaasabil. Analoogilised sündmused toimusid ka Lätis ja Leedus.
Punaarmee soomusautode otsesel osavõtul vabastati 34 kommunisti ja “riigikukutajat” (rohkem neid sel momendil Tallinna vanglas polnud), kelle kohta ei käinud 1938. a. amnestiaseadus, nende hulgas ka praegugi tuntud endine Eesti armee kapten Trankmann, kes müüs Nõukogude Liidule Narva juures olevate patareide positsioonide plaanid.
Edasi organiseeriti Tallinnas valitsusvastane meeleavaldus mõnesaja Eesti kommunisti ja Petserist kohale toodud venelase osavõtul – ja sedagi kõike Punaarmee soomusautode juuresolekul ja toetusel.
Illusiooni loomiseks, nagu oleks kommunistlik diktatuur Eestis kehtestatud rahva tahtel, viidi läbi “valimised” Riigikogusse. Eestimaa Kommunistlik Partei kuulus 1920. aastast alates Kominterni koosseisu ja allus täielikult temale. Eesti kommunistide hulgas, kes said Eestis Punaarmee abiga võimule, leidus ka üksikuid nn. ideelisi inimesi, kes siiralt uskusid kommunismi üritusse. Nad tahtsid kommunismi ellu viia sellisena, nagu ta oli paberil (“paberikommunistid”). Alguses seati paljudes valimisringkondades nõukogude survest hoolimata üles ka vastaskandidaadid.
- juunil 1940. a. saabus Eestisse Ždanov oma kaaskonnaga. Kogenud Kremli kulissidetaguse “niiditõmbajana” (meenutagem siinjuures Barbarus-Varese käike ja “konsultatsioone” Nõukogude Liidu saatkonnas!) teadis ta hästi, mille poolest kommunistlik “demokraatia” tegelikkuses peab erinema kommunistlikust “demokraatiast” paberil. Rahvakomissar Ruus aga ütles otseselt välja: “Opositsiooni kandidaatide seas leidus ühelt poolt otseseid reaktsionääre, rahvavaenlasi ja nende käsilasi… Selliste inimeste kõrvaldamine kandidaatide nimekirjast on täiesti õigustatud.” Eriti kangekaelsed vastasrinna kandidaadid, kes nõukogude sõjaväevõimude nõudmistest hoolimata keeldusid kandideerimisest loobumast, lihtsalt arreteeriti. Selle asemel, et anda rahvale võimalus otsustada, keda ta peab vajalikuks valida – keda oma sõbraks, keda vaenlaseks, otsustas selle küsimuse nõukogude okupatsioonivõim koos kohalike kommunistide ja end kommunistideks pidavate kisakõridega. See aga oli järjekordne Eesti Vabariigi Põhiseaduse jäme rikkumine.
Lõppkokkuvõttes jäi Riigivolikogu kandidaatide nimekirja 82 kandidaati, kellest 80 kuulus nn. Eesti Töötava Rahva Liidu valimisblokki, s.o. olid uute peremeeste käsilased. Ametlikel andmetel hääletas 92,8% hääletamisest osavõtnud valijatest Eesti Töötava Rahva Liidu kandidaatide poolt (kellegi teise poolt polnud ju võimalust hääletadagi!). Valimiste tulemusi aga võltsiti jämedalt, nagu seda tehakse Nõukogude Liidus tänapäevani.
Kohe pärast valitsuse “vahetust” algas kogu maal terror, mis saavutas oma haripunkti 13. ja 14. juunil 1914. aastal. Tuhanded inimesed said tunda nõukogude piinakambreid, neid lasti maha sadade kaupa (Tartu vangla, Viljandi vangla, Kuressaare loss, Scheeli suvila Kosel, Pagari tänav, “Kave” kelder jne. – Meenutagem!). Tuhandeid eestlasi saadeti tervete perekondade kaupa Siberisse, kusjuures mehed kuulutati arreteerituteks ja lahutati oma perekondadest, naised ja lapsed aga väljasaadetuteks. Ka rasedad naised ja vastsündinud imikud olid “süüdi” nõukogude võimu ja Nõukogude Liidu ees. Varandused aga konfiskeeriti… üksnes Irboska jaama kaudu saadeti Nõukogude Venemaale 342 kaubavagunit, mis olid viimse võimaluseni inimesi täis tuubitud. (Võrdluseks tuletame meelde – Punaarmee vabastas vanglast 34 kommunisti…)
Varsti pärast nõukogude võimu kehtestamist viidi suure kõmuga läbi mitmed “reformid”, mis pidid “tõstma” rahva elatustaset, ja üsna vaikselt sellised, mis eespoolmainitute tulemused praktiliselt annuleerisid.
- a. septembri lõpus tõsteti palkasid 30 – 40%. Sama aasta oktoobri alguses “reguleeriti” enamiku kaupade hindasid, mis viis praktiliselt nulliks palkade tõstmise. Viidi sisse normid, millises koguses võib ühele isikule müüa mingit kaupa (makarone näiteks 500 grammi). Varem taolisi kitsendusi polnud. Ülikonna või palitu ostmine märgiti uue korra kohaselt isikutunnistusele ära, rohkem kui ühte eset ei tohtinud osta. Enne Punaarmee sissetungi oli kauplustes kõiki kaupu külluses ja neid võis osta vajalikus koguses. Kuid peale maa okupeerimist alustasid Punaarmee ohvitserid ja nende perekonnaliikmed otsekohe kaupluste ründamist. Osteti korraga kuni kümme kella, mitu paari saapaid jne. Niiviisi siis algas Eesti rahva elujärje “tõstmine” – kaupade müügi osas kitsendused, paljud kaubad aga kadusid hoopiski müügilt, tekkisid järjekorrad, mida Eestis varem, ei tuntud…
Tänu Eesti Vabariigi olemasolule ja tema iseseisvusele ei teadnud eesti rahvas, mis toimus 1937. aastal Nõukogude Venemaal. Samal ajal aga seal elavad eestlased said massiliselt möllanud terrorist tugevalt kannatada, nende seas ka “teenekad” kommunistid. Tuntud Eesti kommunistidest lasti Eestis maha ainult Kingisepp, kõik teised Eesti kommunistliku liikumise silmapaistvad tegelased lasti aga maha Venemaal nõukogude võimu poolt… Kui olla objektiivne, siis tuleb selge sõnaga välja öelda, et Eestimaa Kommunistlik Partei hävitati Nõukogude Vene Kommunistide poolt! Ja seda Nõukogude Liidus – tööliste “kodumaal”… Kolmekümnendate aastate alul ja eriti nende lõpul Leningradis ja Leningradi oblastis, Siberis ja Kaug-Idas – kõikjal, kus elas eestlasi – neid vallandati töölt, arreteeriti ja saadeti asumisele üksnes nende rahvusliku kuulumise pärast. Samal ajal kadus Venemaal ka eestikeelne perioodika ja suleti eesti õppekeelega koolid – see tähendab: toimus eestlaste rahvuslik diskrimineerimine Nõukogude Liidus.
Nõukogude võimu tugevnemisega Eestis alates 1940. aastast tugevnes ka terror. Kui 1919. aastal tapeti nn. eesti punaste poolt Punaarmee väeosade kaasabil Tartus Krediitpanga keldris “ainult” 26 inimest, siis 1941. aastal lasti üksnes Tartu vanglas maha 198 inimest (meenutagem ka J. Parijõge!). Suhteliselt lühikese ajavahemiku jooksul 1940 – 1941. a. lasti nõukogude okupatsioonivõimude poolt Eestis maha umbes sama palju inimesi, kui palju kaotas Eesti sõjavägi Vabadussõja lahingutes 1918 – 1920.
Pärast Eesti teistkordset okupeerimist Nõukogude Liidu poolt 1944. a. algasid arreteerimised ja väljasaatmised uue hooga. Osa inimesi saadeti välja lihtsalt ka sellepärast, et nõukogude administratsioonile oli linnades vaja elamispinda. Eriti suur arreteerimiste ja väljasaatmiste laine veeres üle Eesti 1949. aasta märtsis. Nõukogude koonduslaagritesse saadeti nii imikuid, lapsi kui ka rauku… Ligi sada tuhat eestlast pidid jätma oma kodud…
Kohalikud Eesti kommunistid, kes olid kaasa aidanud Eesti okupeerimisele Nõukogude Liidu poolt, olid siiralt uskunud lubatud “paradiisi” saabumisse. Nähes aga Eestis toimuvat verist terrorit, püüdsid üksikud nendest mingil määral vähendada selle ulatust. Enamus nendest naiivsetest inimestest arreteeriti, mõned nende seast lasti maha, mõned aga, nagu näiteks Eesti NSV valitsuse juht Vares-Barbarus, olles sügavalt pettunud nõukogude tegelikkuses, lõpetasid oma elu enesetapmisega.
Nende nn. kodanlike natsionalistide (nagu ka Vares ja Karotamm) asemele toodi Nõukogude Venemaalt inimesi, kes oma pikaajalise truualamliku tegevusega olid näidanud, et nad täidavad pimesi iga Moskvast tuleva korralduse nagu soldat täidab käsku. Need inimesed, ehkki osa nendest on päritolult eestlased, on ammu kaotanud oma rahvusliku iseteadvuse ja venestunud nii keelelt kui ka meelelt. Sageli ei oska nad eesti keeltki, nende intellektuaalne ja hariduslik tase on äärmiselt madal. Need inimesed viivad kuulekalt ellu nõukogude okupatsioonivõimude poliitikat, tuginedes nõukogude armee tääkidele ja karistusaparaadile – miilitsale ja julgeolekule. Hoolimata suure hulga nõukogude okupatsioonivägede kohalviibimisest, ei tunne nõukogude võim ennast okupeeritud territooriumil kindlana. Ta teab, et Eesti rahva rõhuv enamus vihkab nõukogude okupatsioonirežiimi ja et soodsatel tingimustel võib kergesti puhkeda vastuhakk. Seepärast likvideeriti 1956. aastal pärast ülestõusu Gruusias kiiruga kõik Eesti territooriumil asunud üksikud eestlastest enamuses koosnenud väeosad (Jõhvis jm.) ning paisati laiali üle kogu Nõukogude Liidu, sulatades sõjaväes viibivaid eestlasi halli vene massi hulka. Samuti pole nõukogude võim sugugi kindel, et massiliste väljaastumiste korral sõjavägi hakkaks tulistama demonstrante või ülestõusnuid. Eeskujud selles osas on Ungari ja Tšehhoslovakkia näol olemas.
Samuti näitab seda ka asjaolu, et 1969. aastal õnnestus julgeolekul paljastada Eesti territooriumil “Poliitiliste vabaduste eest võitlemise liidu” osakond, mille oli loonud sõja-merelaevastiku ohvitser Gavrilov koos oma kaasvõitlejatega. Julgeoleku agendid jooksid jalad rakku, et välja selgitada sõjalaevastiku meremeeste võimalikke sidemeid Eesti rahvusliku vabadusliikumisega. Tallinna psühhiaatriahaiglas peetakse praegugi kinni poliitvange, kelle seas suure osa moodustavad Balti laevastiku meremehed.
Oma positsioonide kindlustamiseks Eestis püüavad okupatsioonivõimud Eestit koloniseerida ja ümberrahvustada. Venelaste massiline sisserändamine Eestisse pole mingi juhuslik nähtus, vaid on partei bosside poolt Moskvas ette planeeritud. Eestis, kus maavarasid peaaegu ei ole, on pärast sõda ehitatud kümneid suuri tehaseid. Nende tehaste jaoks pole siin ei toorainet, tööjõudu. Neid tehaseid ehitatakse selleks, et soodustada venelaste massilist sisserändamist ehk teisiti öeldes – Eesti territooriumile tuuakse sisse lisaks sõjaväele veel relvastamata venelastest tsiviilgarnison. Sealjuures kasutavad sisserändajad mitmeid pealtnäha tähtsusetuid privileege nagu korteri saamine soodsatel tingimustel. Tallinna ja teiste linnade uutes elamurajoonides kuulub 75 – 80% uutest korteritest venelastele. Pole siis ime, et Mustamäe uut elamurajooni Tallinnas nimetavad eestlased “Tiblagorskiks”. Samal ajal on paljudel eestlastel korraliku korteri saamise ainsaks võimaluseks kooperatiivkorteri ehitamine.
Paljudes tehastes, kus töödeldakse ainult sisseveetud toorainet ja praktiliselt kogu toodang veetakse Eestist välja (“Dvigatel”, Ekskavaatoritehas, masinatehased Tallinnas, Tartus ja mõõduriistade tehased) moodustavad tööliste ja insenertehnilise personali põhimassi sisserännanud venelased.
Selles, et meil on tegemist Eesti sihipärase ümberrahvustamisega, aga mitte rahvastiku stiihilise ümberasumisega Venemaa ülerahvastatuse tõttu, võib veenduda, kui võrrelda Eestit näiteks Pihkva oblastiga (suur osa sisserändajaist on pärit Pihkva oblastist):
Eesti Pihkva oblast
Pindala tuh. km2 45,1 55,3
Elanikke tuhandetes 1356,0 918,0
Elanike keskmine
tihed. 1 km2-l 30 16,6
Linnade arv 33 14
Linnatüüpi asulaid 24 5
Linnaelanike % kogu
elanikkonnast 60 31
Sarvloomi tuhandetes
(1963. a.) 532 492
Sigu tuhandetes 570 362
Raudteid kilomeetrites 1442 1108
Pihkva oblastis on klimaatilised ja ökoloogilised tingimused paremad kui Eestis, pindala on suurem, elanike arv aga väiksem. Keskmine elanike tihedus 1 km2 kohta on kaks korda väiksem kui Eestis. Linnaelanike % on madal. Tekib küsimus, miks ei suunata sisserändava vene elanikkonna voolu Pihkva oblastisse? Võiks ju seal ehitada tehaseid, ehitada raudteid ja maanteid, tõsta põllumajanduse taset ja rahva elatustaset. Tehaste ehitamine Pihkva oblastisse oleks ka majanduslikult kasulikum. Need tehased jääksid oma toorainebaasidele ja valmistoodangu turgudele ju 400 – 500 km ligemale kui Eestisse ehitatud tehased, see aga vähendaks transpordikulusid ja alandaks seega toodangu omahinda. Seejuures peab märkima, et tegelikult on elanike arv Pihkva, Novgorodi ja Vologda oblastites praegu 25 – 35% madalam sõjaeelsest.
Tekib küsimus: miks siis venelased nii massiliselt ümber asuvad okupeeritud maadesse, kaasaarvatud ka Eestisse? On ju ülejäänud Nõukogude Venemaal loodusvarasid külluses, muld kaugelt viljakam, suurem osa Venemaast jäi puutumata nii Esimesest kui ka Teisest Maailmasõjast. Kõike seda arvesse võttes peaks ju elu seal märksa parem olema kui okupeeritud territooriumidel! Kuid üks asjaolu, mis praktiliselt viib nulliks kõik eespooltoodud eelised – Nõukogude Venemaal on kommunistlik diktatuur eksisteerinud üle kahekümne aasta kauem kui Eestis. Selle aja jooksul aga sai Venemaa põllumajandus tänu NKVD terrorile, massilistele väljasaatmistele ja sunniviisilisele kollektiviseerimisele sellise hoobi, millest ta pole veel praegugi suutnud toibuda.
Ja veel. Nn. Hruštšovi ajal, kui Nõukogude Liidus olid järjekordselt “ajutised raskused” toiduainetega, paljudes Pihkva oblasti kolhoosides jäi aga vili koristamata, sest ei jätkunud tööjõudu! Samal ajal põgenesid Pihkva oblasti kolhoosnikud niivõrd massiliselt Eestisse, et oblasti parteibossid saatsid EKP sekretärile Käbinile kirja palvega mitte nende tööjõudu ära meelitada…
Sageli võib sisse rännanud venelaste suust kuulda, et nemad on meid, eestlasi, teinud õnnelikuks. Vaadake, kui palju on nemad meie jaoks tehaseid, maju, koole ja haiglaid ehitanud! Need jutud aga kõik on ju lausa irvitamine eestlaste üle! Nendest tehastest pole ju Eesti rahvale mingit kasu, uutes majades elavad peamiselt sisserännanud venelased. Nii said näiteks Mustamäel, uue elamurajooni kõige esimeses majas eestlased kaheksakümnest korterist ainult kaks, ülejäänud seitsekümmend kaheksa läks aga sissesõitnud venelastele ja nende perekondadele.
Kõik, mis Eestis on ehitatud, on ehitatud Eesti tööstusest ja põllumajandusest saadud sissetulekuga. Ja ehitatud on see kõik mitte Eesti rahva jaoks, vaid nende jaoks, kes püüavad kõigest väest eestlasi assimileerida, lahustada meid venelaste massi seas.
Meie rahvuskultuur on maha surutud ja asendatud parteilise pseudokultuuriga, mille ainsaks eesmärgiks on marksismi-leninismi dogmade tuupimine inimeste pähe. Lisaks sisserändajate hoiakule ja ütlustele vene kultuuri toomisest Eestisse ka ametlik propaganda räägib igal võimalikul juhul, kui suurt ja viljastavat mõju on avaldanud ja avaldab side Venemaaga Eesti kultuuri arengule. Kuidas on aga olukord tegelikkuses? Kas me oleksime praegu metsinimesed, kui meil Venemaaga poleks olnud mingit kontakti? Ei. Hoolimata 700-aastasest mõisaorjusest oli meil juba 1897. aastal 9 kuni 49-aastaste seas 96,2% kirjaoskajaid, Vene impeeriumi ülejäänud osas oli aga kirjaoskajaid samal ajal 28,4%! 1939. aastal oli Eestis kirjaoskajaid 98,6%. Nõukogude Liidus aga 87,4%.
Hoolimata rasketest katsumustest on Eesti rahvas säilitanud oma keele ja loonud oma rahvuskultuuri, mis oma tasemel on täiesti võrreldav teiste Euroopa rahvaste omaga. Vene Nõukogude okupatsioonis ja sõja tagajärjel on Eesti rahvas kaotanud ligi 20% oma koosseisust, kusjuures enamus nendest kaotustest tuleb nõukogude võimu poolt sooritatud repressioonide arvele.
Kõigist kaotustest hoolimata me ei ole venestunud, ja venestunud eestlaste protsent, nagu näitasid 1959. ja 1970. aasta rahvaloendused meil ei kasva, vaid väheneb, samal ajal, kui enamikul teistel rahvastel venestunute protsent pidevalt kasvab.
Seda nähes püüavad Kremli võimumehed ja Vene šovinistid võimalikult suurel arvul venelasi sisse vedada.
Venelaste arvu suurendamist Eestis võib näha alljärgnevast tabelist:
- a. 1959. a. 1970. a.
tuh. inim. %kogu tuh.inim. %kogue tuh.inim. %kogu tuh.inim.
elanike elanik elanike
arvust arvust arvust
eestlased 980 90.7 893 72,9 925 68,2
venelased ?? 5,6 240 21,7 335 24,2
ukrainlased -16 2,3 28 2,1
valgevenelased 11 0,9 19 1,4
sakslased 15 1,5 – – –
rootslased 8 0,7 – – – –
soomlased – 19 1,4
juudid ? 5,4 0,5 5,3 0,4
muud ? 15,0 1,2 25,0 1,8
Sellised on ametlikud andmed. Kui aga võtta arvesse, et paljusid faktiliselt siin elavaid inimesi, nagu sõjaväelased ja nende perekonnad rahvaloenduse andmetes pole arvestatud, siis võime kindlad olla, et venelaste tegelik % on ametlikult näitajast suurem.
NLKP programmis on öeldud, et Nõukogude Liidus kaovad aja jooksul keelepiirid.
Möödunud aastal algas äge nn. nõukogude rahvuse kampaania. Ajalehes “Rahva Hääl” 16. sept. 1971. a. ilmus artikkel, kus räägiti ühise keelega nõukogude rahvuse moodustamisest NSVL territooriumil. Pole tarvis erilist kaugelenägelikkust, et aru saada, et ühtse nõukogude rahvuse all mõeldakse vene rahvust ja ühtse keele all vene keelt. Niiviisi on mittevene rahvaste sihipärane assimileerimine ja väljajuurimine otse ametlikult välja kuulutatud nõukogude valitsuse ja NLKP poolt. Milliste sulgedega ka ei ehitaks seda kolonisaatorlikku ettevõtmist, ikkagi on näha, et Nõukogude Liidu juhid rikuvad otseselt ÜRO põhimõtteid, kultiveerivad suurvene šovinismi koos teiste rahvuste diskrimineerimisega, rikkudes elementaarseid inimõigusi.
Meie rahvas ei nõustu assimileerimise ja venestumisega, nii nagu vene rahvas ei nõustu kunagi saksastamisega või hiinastamisega.
Me loeme oma loomulikuks õiguseks meie rahva püüdu likvideerida vene nõukogude okupatsiooni koos kõigi selle tagajärgedega. Me kuulutame avalikult, et sisserännanud venelaste mass, kes ähvardab meie etnilist eksisteerimist, saab välja asustatud esimesel võimalusel. Muulaste hulka tuleb piirata selliselt, et nad ei põhjustaks eesti rahva assimileerumist, ka välja suremist. Me ei ole vene rahva vaenlased, kui nad elavad omal maal ja ei ähvarda meie rahva olemasolu. Eesti rahvas suhtub vaenulikult ainult vene okupatsioonisse ja vene šovinismi. Vastupanu okupatsioonile ja vene šovinismile aga kasvab iga päev ja pidevalt.
Vene rahval endal tuleb maksta kallist hinda oma juhtide avantüüride ja ekspansiooni eest. See hind läheb iga aastaga rängemaks, kuna kõigis okupeeritud aladel kasvab rahvuslik vabadusliikumine ja eesti rahvas pole üksi. Temaga koos on teised okupatsiooni all olevad rahvad. On tekkinud sidemed eri rahvaste rahvuslike vabadusliikumiste vahel ja need sidemed tugevnevad päev-päevalt. Tugevnevad ka sidemed vene demokraatliku liikumisega, kes tunnustab täielikult kõigi rahvuste suveräänsuse põhimõtet ja õigust iseseisvale elule.
Me oleme seisukohal:
1) Nõukogude Liidu poolt okupeeritud rahvaste vabanemine toimub pidevalt tugevneva rahvusliku vabadusliikumise tulemusena;
2) vabaduse saavutamine on reaalne ainult kõigi nõukogude okupatsiooni all olevate rahvaste tiheda koostöö korral;
3) totalitarismi likvideerimiseks Nõukogude Venemaal on vajalik nõukogude okupatsiooni all olevate rahvaste rahvuslike vabadusliikumiste ja vene demokraatliku liikumise tiheda koostöö ning vastastikuse abistamise korral;
4) vene demokraadid peavad tegema vene elanikkonna seas järjekindlalt selgitustööd, näidates selle okupatsiooni olemust, tema pahelisust ning kahjulikkust ka Venemaale endale. See töö on vajalik kasvõi sellekski, et tulevikus vältida asjatut verevalamist okupeeritud maade rahvaste ja vene rahva vahel;
5) nii nõukogude võimu poolt okupeeritud rahvaste kui ka vene rahva põhiliseks ideoloogiaks peab saama demokraatlik natsionalism;
6) selleks, et vältida tehtud vigu, peab iga opositsiooniline liikumine tundma õppima rahvuslike vabadusliikumiste ja vene demokraatia ajalugu;
7) kõigi nõukogude võimu poolt okupeeritud ja koloniaalikkesse surutud rahvaste koostöö peab olema rajatud põhimõttele: “Teie ja meie vabaduse eest!”
Eestis, 1971. aastal Eesti Rahvusrinne Eesti Demokraatlik Liikumine
Kalju Mätik: